London!

Tjue.. A nu har jag alltså varit i london ett par dar och måste då självklart skriva en redogörelse för resan. Den kommer här!

TISDAG
Allt började med att jag låg i min säng och hade lite svårt att sova. Det berodde nog på att jag var lite spänd och förväntansfull inför resan. Klockan ringde 06:30 och det var bara att stiga upp. Packningen var klar sedan gårdagen och Mp3:ns låtlista var uppdaterad. Ellis hämtade oss vid 7 och det bar av mot västerås. Det var snöstorm och snorhalt på vägen så det var lite tveksamt om det skulle bli nån resa. Närrå det gick bra. När vi kom fram till flygplatsen så trodde jag att det var nåt skämt. Jag förstod att flygplatsen inte skulle va så stor men det här va överdrivet. Ett hus som lika gärna kunde ha vart en skärgårdsstuga stog för terminalen och gaterna(eller snarare gaten) låg genom en dörr som lika gärna kunde vart min badrumsdörr. Ajja vi åkte ju inte iväg för att sitta på en flygplats(inte än iaf). Så vi käkade lite frukost och gick till gaten. Vi gick ombord på planet och där vart det lite kortspel och försök till att urskilja något land från fönstret. När vi väl landat och hämtat ut väskorna så blev det en busstur in till centrala london. Vi tog tuben till Kings Cross och efter lite irrande så hittade vi vårt hotell/vandrarhem. Inget speccielt med det men vi var ju inte här för att sova i lyxiga sängar(finns ju andra ställen).
Nu vare dags att dra ner på stan. Vi tog tuben in till Covent Garden och knallade ner till Trafalgar Square och sen vidare upp till Piccadilly Circus. Det är något speciellt med Piccadilly. Det känns som att man står i världens centrum. Riktig häftig känsla måste jag säga. Efter en titt på Eros så gick vi in på Lillywhites, ett stort sportvaruhus på 6 våningar(varav på en är det bara fotboll, kan det bli bättre). Handlade inget just nu men det kommer. Efter en god lunch så knatade vi upp mot Oxford Street. Vi stötte på en grymt stor leksaksaffär och om ni vill se coola grejjer ska ni besöka det här stället. Ojojoj vilka idéer folk har. Efter en tur på Oxford Street och då menar jag varenda affär så bar det av tillbaks till hotellet för att vila lite. Men inte för länge. Vi var ju i London. Här kan man inte slösa tid. Så ut på stan igen och öven nu vart det lite rundvandring i city. Nu i SoHo, Chinatown och på lite smågator. Dagen började lida mot sitt slut och tuben blev färdmedlet hem.
"This station is Russel Square, Mind The Gap please. The next station is Holborn. Change there to the Central Line. Please stand clear for the closing doors". (Åk tunnelbana i london så förstår ni vad jag menar).
ONSDAG
Väckning 08:30. Efter en snabb frukost så gick vi till Kings Cross. Där besökte vi Platform 9¾. Måste ju bara ses :P. Vi åkte sedan norrut till Arsenal för att kolla in Higbury. Riktigt fint. Efter ett besök i Arsenal-shopen så åkte vi till Harrods. Ett stort varuhus där allt är lyxigt. Från möbler till Godis. Det går ju inte direkt att shoppa gärnet där men det var kul att se. Sen vidare till Notting Hill. (med tunnelbana såklart. måste säga 1 sak om den:  Det går inte att gå vilse. Det e överdrivet bra skyltat och ändå finns det ingen logik alls. Det e gångar och trappor överallt och utan skylting där så lär man hamna på helt fel ställe.) Ajja tillbaks till storyn. Vi åkte som sagt till Notting Hill och väl där så gick vi längs Portobello Road och kollade lite på marknaden. Jag köpte en liten rolig nyckelring. Sen så kollade vi in bokhandeln och den blå dörren(även fast nån har målat den svart nu) som är med i filmen. Det var lite småkul sådär. Sen vart det buss in till stan igen. Efter en liten diskussion om vad vi skulle göra åkte vi bort till Themsen och gick över nån bro och kom så småningom till London Eye. Såklart måste vi ju åka upp där så vi köpte biljetter och klev på. Det va grymt häftigt kan jag säga. Högt ere också. Man ser långt och det var riktigt härligt. Är ni i London är detta "öga" ett måste. Sen gick vi över nån annan bro och kom då till Big Ben och Westminister Abbey. Vi tog lite kort och åkte sen till en annan del av london där vi bevitnade Tower of London och sen också en gångtur över den ståtliga Tower Bridge som också var riktigt ballt. Sen vart det kallt och vi letade upp en "Underground Station" och tog oss tillbaka till Piccadilly. Där vart det en trerätters på Pizza Hut som smakade riktigt gott. Ellis skulle sen träffa nån polare så jag och min far gick tillbaka till hotellet.
"Good old Arsenal. We're proud to say that name. Whilst we sing this song, we'll win the game"
TORSDAG-FREDAG
Uppgång lika tidigt idag. Packade ihop väskorna och checkade ut. Sen stack vi till Victoria Station och lämnade in väskorna. Till och med där så måste man kontrollera väskorna med röntgen.(Måste erkänna att mobilladarna väckte lite misstankar:P). Sen så delade vi på oss. Far drog till Abbey Road och kollade lite Beatles-grejjer och jag och Ellis drog till Oxford Street där vi delade på oss och nu vart det shopping. inhandlade T-shirtar, Skor, En knäpp leksak, Shorts och lite annat. Efter nån timme sådär möttes vi upp och käkade. Sen ut till Victoria igen där flygbussen väntade. Men den var försenade och när vi äntligen kom iväg så fastnade vi i en seg bilkö och trots att vi stressade in till incheckningen så var det för sent. Vi hade missat vårt plan så det var bara att boka om. istället för att komma iväg 18:40 så fick vi ta planet som gick 06:20 kommande morgon. Först tänkte vi ta in på ett hotell. Men 1600:- för att få sova skönt i några timmar var för mycket så vi gjorde det så bekvämt som möjligt för oss på flygplatsen där vi tillbringade de nästföljande 11 timmarna. Jag försökte inte ens sova. Kände mig ändå rätt pigg. Dessutom kom en städgubbe och väckte alla som sov för att han skulle städa i varenda litet hörn. Och till råga på allt så ropades det ut i högtalarna vart tionde minut massa påminnelser. Men men, det finns ju värre saker här i livet och jag hade ju trots allt min Mp3. så det var lungt. Till slut fick vi checka in och efter en frukost och en powernap vid gaten så intog vi våra platser på planet och det lyfte. Det var förvånadsvärt klart väder och man kunde verkligen se ända ner till jord/vatten-ytan hela vägen. Flygresan gick fort och vi landade lungt och säkert i snöiga Sverige(Det fanns inte en snöflinga så långt ögat kunde se i London). En bilresa tillbaks till civilisationen och sen vart det sömn. Tog ett varmt bad också. Sen vart det Så ska Det Låta och sen blogguppdatering.
"Don't let any unattended bags stand in the terminal. Unattended bags will be removed by the Security Section"
"We will remind you that this airport is a Non-smoking area" (så kul vare inte att höra det där vart tionde minut en hel natt)
För att sammanfatta resan kan jag säga att det var grymt kul och jag gillade nästan varje minut. Vill ni åka nånstans där det finns mycket att göra, mycket att se och dessutom ha en skön semester. Åk till London!