Helgen som gått!

Det känns som om jag aldrig bloggar längre och det är väl delvis sant men ändå va det inte så länge sen. Men hur som helst är det dags att skriva av sig lite och jag tänker lägga fokus på denna helg eftersom det hänt en del småroliga saker.

Fredagen var extra speciell för mig eftersom jag för nittonde gången i livet slog upp ögonen den 11:e Maj. Och klart som fan att det känns speciellt att fylla 18 år liksom. En helt ny värld av möjligheter öppnar ju sig och man betraktas som vuxen och så vidare. Men okej, Det känns ju inte så mycket annorlunda än så länge men lite coolt är det ändå.

Så jag vaknade allså upp till min fars lilla skönsång där på morgonen och en present kastades i famnen på mig. Som vanligt närdet gäller min fiffiga far så får man inte bara presenten inslagen i papper utan det ligger också i typ katonger så att man absolut inte kan lista ut vad det är. Denna gång var det en gammal kartong med kaffefilter. Som tur va va det nåt annat i kartongen, nämligen 600:-, Ett presentkort på Deichman för 500:- och lite godis. Det kallar jag present det. Så en glad men lite sliten 18-åring satte sig på tåget till skolan. Och det va lite kul att så många gratta mig i skolan och så. Flera ovätande ansikten kom fram och grattade utan att jag ens påmint dom att jag fylllde. Det är alltid trevligt att man är ihågkommen av gamla vänner och så.

På lunchen hände förövrigt en rätt rolig grej. Jag hittade Tobbe och Mini i biblioteket som satt och pluggade lite. Så jag slog mig ner hos dom och då förklarade dom att Flemman också var bland hyllorna i jakt på ett par minst sagt ovanliga böcker. Han var ute efter Bob Hanssons samlade verk. Och efter nån minut så kom han tillbaka med en trave böcker med denna poet som var minst sagt sjuka. Man kan sammanfatta det som en samling osammanhängande texter utan någon som helst logik och som inte sällan handlade om saker som inte var så rumsrena. Och var Flemman fått detta ovanliga intresse ifrån vill jag inte ens veta. Jag hoppas bara jag slipper fler sådana obehagliga överaskningar från honom.

Annars flöt skoldagen på i vanlig rytm. Jag drog en timme tidigare så att jag kunde hämta ut mitt leg. Måste ju fan ha leg nu när man är arton och allt. Och så passade jag på att ta en sväng ner till centrum och använda upp mitt presentkort. Så det blev två par nya skor. Båda var vita dessutom vilket min far inte uppskattade så mycket men på sommaren ska det fan va vita skor. Måste förövrigt ge er ett tips. Handla skor på Deichmann. Billiga skor som är jävligt snygga. Kanske inte så kända märken men va gör det liksom. Det finns riktiga fynd att hitta där.

Sen på kvällen blev det en liten släktmiddag. Mormor och Berta kom först med ett litet kuvert innehållande två tusen kronor. Den va rät skön asså. Sen kommer mer släkt med ytterliggare tusen spänn så sammanfattat blev jag 4000 krnor rikare bara för att jag fyllde år. Så nu behöver jag inte oroa mig för sommaren liksom så det känns skönt.

Annars var väl släktmiddagen sådär. Det blir lite segt att sitta vid ett matbord i tre timmar och bara kallprata. Men det va änd lite trevligt att träffa alla. Det va ett tag sen sist.

Men efter tre timmar där det roligaste var talang på tv kände jag för att hitta på nåt. Så jag kontaktade Martin och Tobbe och undrade ifall dom hängde på nånstans. Martin tvekade inte alls verkade det som men Tobbe kände sig sliten och bangade ur. Men vi alla vet ju att Flemman aldrig missar nåt så honom var det inte så svårt att få med sig.

Så en stund senare satte jag mig på tåget till Norrviken. Jag hade övertalat Linus också men han var lite seg så han tog ett tåg senare. Så jag väntade med Martin i Norrviken ett tag. Sen åkte vi tillbaka och hämtade Linus och så fortsatte vi färden in mot stan. Flemman hoppade som vanligt på i Sollentuna och kvällens gäng var samlat.

Jag måste säga att det är lite tråkigt att det alltid blir samma väg genom stan nä man är där. Hur många gånger har man liksom inte gått genom Gamla Stan och förbi Slussen?. Och det va inget undantag den här gången heller.
Förövrigt blev det ett stopp på 7-eleven för inhandlade av öl. Jag var ju tvungen att utnyttja min rätt somartonåring så jag inhandlade ett sexpack. När expediten frågade efter leg så slängde jag upp det på disken och fick höra ett Grattis tillbaka. Det kändes ocks bra. Sen blev det den där vanliga vandringen ända bort till söder utan att det egentligen hände så mycket. Vi gick och snackade om allt möjligt och njöt av kvällen helt enkelt. Väl på Söder var det dags att slå en pling till syrran och se vad hon hde för sig och den här gången slapp vi åka ända ut till Enskede för att träffa henne eftersom hon tillbringade kvällen på Kvarnen. Så vi pratade ett bra tag med henne och det är alltid trevligt. Se fortsatte vi vår vandring ner mot Södra Station och i parken blev vi stoppade av ett fyllo som erbjöd sig hela 40 kronor för en öl vilket jag självklart gick med på. Efter att han fått ölen skrek han ut sin glädje genom att skrika HAMMARBY och det gjorde inte någon av oss förvånade direkt. Det var däremot lite kul att han kunde avgöra att Linkan var gårdare bara genom att titta på honom.

Martin hade under kvällen velat gå till berget dom är vid i Stockholm Boogie så vi bestämde oss för att försöka hitta dit. Självklart var det jag som styrde oss in på rätt väg. Vi hittade också vårt mål men eftersom det redan var folk där så ville inte Linus gå dit trots att han tjatat hela kvällen på att gå dit folk var. Så istället traskade vi vidare mot Västerbron. Värt att tillägga är att Linus alltid försökte få ner oss till Tunnelbanan så att vi skulle slippa gå men vi tvingade honom att fortsätta gå. Samma sak hände när vi kom till Västerbron. Han stannade till för att ta bussen över men struntade i det och började gå över och då gjorde han självklart det också.

På bron var det rätt obehagligt. Eller rättare sagt att titta ut i vattnet så där mitt i natten. Mörkt vatten har alltid skrämt mig på något sätt. Jag vet egentligen inte varför. Vi fick även se ett gäng som på en väg under bron sprang runt med ficklampor som om de jagade nån vilket va lite intressant.

Sen gjorde jag en grej som jag så här i efterhand medger inte va så bra gjort. En båt gled sakta mot bron och precis när den skulle åka under så släppte jag en halvtom ölburk och självklart skulle den träffa båten. Enligt de andra stog det nån på båten dessutom som vinkade till oss så jag hoppas inte den träffade honom. Det va en liten dum grej. Får se till att det inte händer igen.

Efter bron och en vandring genom Rålis var det dags att börja tänka på refrängen. Vi tog tuben till S:t Eriksplan för att fånga upp nattbussen där men vi lyckades aldrig hitta hållplatsen. Istället blev det en korv vid nån liten korvkiosk. Jag nöjde mig med en vanlig enkel grillad med ketchup och han i kiosken tittade på mig som om jag var dum i huvet. Sen tog vi tuben tillbaka till centralen och vandrade ner mot bussarna. Självklart missade vi bussen till Märsta så istället fick vi ta den till Sollentuna. Det gynnade ju Flemman som kunde ta den nästan hela vägen hem. Vi andra fick vänta i Sollentuna i en halvtimme på nästa buss mot Väsby. Men med det sällskapet är inte ens det tråkigt.

Och bussen kom så vi steg på och påbörjade vår sista resa hem. Martin och Linus lämnade mig en efter en och ensam slutförde jag kvällen halvsovandes på bussen. Väl hemma blev det sängen direkt där jag sammanfattade kvällen som lyckad, precis som alltid med dessa underbara människor.

Lördagen kom och på meny stod fotboll. Tobbe hade givit mig i födelsedagspresent att följa med honom till Stadion för BP-AIK och om man blir bjuden på fotboll tackar man aldrig nej. Men om jag ska va ärlig var väl inte fotbollsupplevelsen så där jätterolig. Taskig publik och taskigt spel på en taskig arena. Dessutom vann AIK. Men det va ändå lite trevligt att stå där i solskenet med Tobbe och kolla lite på fotboll. Och jag måste erkänna att Wiltons mål va rätt kyligt.

På kvällen var det ju som ni säkert minns Eurovision Song Contest och precis som vanligt drog jag och Crille hem till morsan för att titta på det där. Men innan fick jag i uppdrag att köpa snus till morsan och jag passade även på att köpa lite cider, kvällen till ära. Och nu när man för en gångs skull får handla sånt där så frågar dom inte efter leg. Varför är det så?

Men men. Vi drog hem och kollade Eurovision och det enda man kan säga om det är väl att dom borde införa jury igen. För det är inget kul när alla grannländer röstar på varandra. Men å andra sidan kanske inte Ukraina kommit tvåa då.

Söndag var det Bajenmatch och en redogörelse därifrån kommer som vanligt separat När jag ska få tid till det vet jag inte riktigt men det kommer i sinom tid.

Det va i alla fall hur in helg såg ut. Nu ska jag gå och lägga mig känner jag. Imorn bär det av till Skåne. Jag längtar redan nu efter min underbara flickvän. Och sen ska man ju få se Henke förnedra "Immiffiff" så man är ju rätt taggad.

Men ha en bra vecka allihopa så syns vi på tisdag igen. Lagom till det stora derbyt mot Passa Ga(r)y.

PEACE!

Kommentarer
Postat av: Flemmiz

Bajaren var fan dagens. Coolare grabb får man leta efter.. Fan va ja blev taggad att göra affärer med han också, men det var liksom inte riktigt läge på nåt sätt. =P

Sen förstår jag inte hur du, helt frivilligt, väljer att titta på Eurovision-tramset. Okej om det är svenska Melodifestivalen, där är det ju lite vettigare bidrag iaf. Fast jag vet iof inte, Ukrainas bidrag var kanske en superhit i Jespers öron.

Sen tycker jag att du varit lite slarvig att kommentera i min blogg också. Skäms, Schesper!

Postat av: Tobbe

Börjar med att kommentera Flemmans kommentar!: Man kommenterar i en blogg om man känner för det, inte under tvång! Känner Jesper att din blogg inte är tillräckligt bra för att vara värd en kommentar så skiter han troligtvis i att kommentera ;)

Så... nu över till Jespers inlägg.

Nice blogg Jesper!

2007-05-17 @ 17:56:15
Postat av: Kvistrum

Jag steker ägg och bacon på din flint

2007-05-21 @ 15:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback