Jerres Äventyr 5 - Valborg 2007

Ja som ni märker har jag inte skrivit mina vanliga veckoinlägg på ett tag nu och jag har verkligen inte haft lust med det. Dels för att det inte hänt så jättemycket nämnvärt och dels för att jag inte orkar skriva på söndagkvällarna längre. 

Men gårdagskvällen var för händelserik för att jag ska kunna förbise den så istället får Valborg 2007 bli Jerres Äventyr nummer 5.  För visst va det en rolig kväll. Det va ett tag sen jag hade så här kul en hel kväll, eller natt om man ska va helt ärlig. Men det sjukaste var att jag var så otroligt nära att bojkotta hela kvällen.

Anledningen till detta var ganska enkel. Jag har under hela helgen som faktiskt va det första "lovet" på länge då jag inte hade nånting planerat. Jag kune inte åka till skåne och självklart hade jag ju helst av allt velat göra det men nu blev det istället en långhelg på hemmaplan vilket va rätt skönt. Så hela helgen ägnades å att ta det lugnt hemma och kolla lite filmer och så. Jag laddade bland annat upp inför Spider-Man 3 på torsdag genom att kolla på ettan och tvåan.

När jag mest suttit hemma blev inte sängtiderna så sena heller och jag lyckades faktiskt komma upp innan elva nästan varje dag. Så för en gångs skull kanske jag kommer tillbaka utvilad till skolan. Så blev självklart inte fallet.

Igår så var det då dags för Valborg. Den största suparhelgen för landets ungdomar. Och alla vet hur jag ställer mig till sånt där. Så jag kände mig lite otaggad på dan faktiskt. Samtidigt så är jag ju lite av en högtidsfestare så det lockade ju mig ut också. Så jag satt en bit in på kvällen och undrade vad jag skulle göra. Min käre far försökte med det mesta för att få mig att stanna hemma. Han skulle bjuda på pizza, hyrfilm, läsk och godis till exempel om jag tog en hemmakväll och jag var faktiskt inte långt ifrån att ta hans lilla muta. Men när Tjompis sen ringde och sa att det var samling hos honom kom mitt slutgiltiga beslut. Jag kunde inte sitta hemma själv på självaste Valborg.

Så jag hasade mig iväg till Tjompis där även Elias och Viktor (som för övrigt hade skurit sig på näsan med rakhyveln, Pinsamt!) va. Vi skulle sen tydligen dra vidare till Tim och några och sen därifrån bege oss ut i Väsbynatten. Men när vi va hos Tim så började jag återigen känna mig otaggad. Jag vet egentlign inte varför. Så därför va det lite av en befrielse när Flemman ringde och frågade om jag ville hänka till stan. Jag bangade inte om man säger så. Så jag köpte två öl av Tjompis och drog sen ner med Boysen till station där jag önskade dom lycka till inför kvällen. Själv satte jag mig på tåget som tog mig mot oväntade äventyr.

Eftersom jag lyckas vara den enda som bor i Väsby så fick jag åka själv ända till Norrviken men i Rotebro stormade Jimmy Lundblad med sällskap in och slog sig ner bredvid mig. Sköna grabbar det där. en när vi sen anlände till Norrviken var det dags att förflytta sig bak så att jag kunde träffa Martin som skulle på där.

Så jag började vandra längs gången i tåget när nån plötsligt sliter tag i mig och undar vart fa jag ska. Och när jag sen tittar upp så får jag Linus av alla människor. Jag hade på nåt sätt känslan över att jag skulle träffa på honom den här kvällen men det var ändå en liten överaskning. Martin anslöt sig till sällskapet och så även Tobbe som av någon anledning valde att gå på i Norrviken.

I Sollentuna gick Linus och hans sällskap av medan Flemman gick på och gänget var samlat för en färd in till stan. Vad som väntade där hade vi inte riktigt planerat men det fick bli som det blev helt enkelt. Vi anlände i alla fall till stan och vi kom överens att vi till en början skulle gå till Gamla Stan. Så i gick längs Klarabergsgatan och Flemman fick för första gången använda sin "makt" som 18-åring genom att inhandla ett sexpack på 7-eleven. Vi splittade upp den mellan oss och började knata mot destination Gamla Stan.

På Drottninggatan får jag återigen syn på Jimmy Lundblad och jag undrade hur han hade kommit dit så snabbt eftersom han kom från "fel" håll men jag tänkte inte så mycket mer på det. Istället fick jag hjälpa Martin att hitta ett ställe att slå en båge på vilket inte va det lättaste. Jag föreslog en liten drill i sjön men det var för offentligt enligt herr Stockeld. Så vi fortsatte in i Gamla Stan och stannade utanför apoteket KORPEN. Det va ju som upplagt för ett kort så det fick det bli. Sen fortsatte vandringen och för en gångs skull blev det inte den vanliga vägen. Martin skulle visa oss sin systers lägenhet så vi vandrade in på Stortorget där jag helt seriöst alldrig har varit. Tror jag i alla fall. Sen gick vid in på gården vid Tyska kyrkan och äntligen kunde martin få tömma sin blåsa. Jag kände att jag behövde det också och det blev till tonerna av Saabreklamens låt. "RELEEEEEEASE ME" vilket kanske va lite passande om man tänker efter.

Martin fick lite nostalgikänslor när han såg en lekplats och berättade hur han spenderat många timmar i sin barndom här. Sen gick vi vidare och kom till en liten fontän där vi slog oss ner ett tag och snackade lite. Här försökte jag även svara på min underbara flickväns sms men det gick inte så bra eftersom mina händer blivit lite stela av kylan. Men det gick till slut och vi vandrade vidare till Slussen där vi ringde Usman och försökte locka honom till stan vilket inte lyckades alls. Så vi tog in på Donken istället där Flemman så klart blev utslängd för att han förtärde alkohol där inne. Inte så lyckat där Flemman. Jag slängde i mig två burgare så jag fick lite mer energi. Sen blev det lite motion när vi gick den långa trappan upp mot Söders Höjder. Nu va det Martin tur att påpeka att han aldrig besökt platsen förut. Det var också dags för kvällens andra pisspaus och man börjar ju nästan undra om vi inte var värre än Bajen Fans när det gällde att hålla sig.

Det blev sedan vidare vandring och vi kom så småningom till Katarina kyrkogård där vi hälsade på Cornelis och Anna Lindh. Sen satte vi oss ner på en blå sandlåda där Martin stod för underhållningen genom att sjunga en del sånger. Vi andra var inte sena att haka på så det blev lite skönsång där ett tag.

När vi kommit iväg igen så dröjde det inte länge föränn vi kom till ett par skate-pooler och jag tyckte jag kände igen mig. Och efter att ha tittat mig runt såg jag att vi befann oss i Björns Trädgård. Vi hittade en litenrolig gunga som vi såklart använde. Det blev sen lite skate i poolerna utan just skateboard.

Jag fick sen plötsligt syn på kvarnen och den långa kön som var utanför. Genast dök min systers huvud upp eftersom jag vet att hon brukar hänga där. Så när jag ändå va i stan tänkte jag att jag kanske kunde träffa henne så jag skickade iväg ett litet sms och undrade var hon höll hus under kvällen men det visade sig att hon inte hunnit hemifrån ens. Så vi började gå mot Södra Station. Inte för att åka hem utan för att utforska fler ställen av vår vackra stad. I Fatbursparken blev det en liten paus och martin utnyttjade detta till sin tredje pisspaus. För en gångs skull klarade jag mig. Vi slog oss ner på ett par bänkar och Martin beundrade lägenheterna runt parken. Sen kom en tjej förbi och va i desperat behov av nånting att dricka och Flemman, generös som han är, bjöd lite på sin öl. Sen blev det lite snack med dessa tjejer och det kom ett gäng till som martin va väldigt social mot. Men gänget drog vidare och nu började syrran istället övertala mig att vi skulle åka ut till henne en sväng och eftersom vi inte hade så mycket bättre för oss så bestämde vi oss för att göra det.

Martin blev plötsligt lite röksugen men lyckades inte få tag i en cigarett. Så det blev till att ta tuben söderut och jag tänkte att det va lite sjukt att jag för några timmar sen tvekat på om jag skulle dra ut den här kvälle och nu satt jag på tuben på väg ut till min syster. Men det va en liten upplevelse det också. Martin fick ju nu äntligen träffa min syrra också vilket inte var helt fel tror jag. Sen tillbringade vi nån timme eller så  i hennes källare och Martin lyckades tigga åt sig en cigg av nån polare till Ellis. Emma var där också och tyckte mest det va roligt att vi dök upp där helt plötsligt. Det ska väl tilläggas att jag inte va helt nykter vid den tidpunkten så det kanske var därför.

Men sen skulle dom tydligen dra vidare till Blue Moon Bar med taxi så vi fick gå tillbaka till Sockenplan igen. Och väl där fick vi reda på att det var 25 minuter tills att tuben skulle komma så det va väl lite skönt att man va lite lullig så att man kunde underhålla sig själv lättare. Det blev en del sång där om man säger så och det har nog aldrig vart så kul och vänta på tunnelbanan.

Till slut kom den i alla fall och på tåget satt inge mindre än Anders Wiklund som då spelar i en av våra konkurrenter till att vinna Korpen. Ibland undrar man hur liten världen är när man träffar på folk man känner så långt ifrån "hemmaplan" liksom. Men även det va en trevlig överaskning.

Vi gick den här gången av vid Skanstull för jag tänkte det var dags för lite mer käk. Men donken där va stängt så vi fick börja gå mot Medis istället. Och vid donken på Folkkungagatan var det öppet så det blev lite fler hamburgare där. Sen var det dags att fylla på ölförrådet så Flemman fick återigen gå in på 7-eleven och göra det han skulle. Och han hade redan vuxit in i rollen för självsäkert gick han fram till kassan och ropade till sig "ett sexpack heineken". Bra jobbat där Flemman. Vi fortsatte sen vå nattliga färd tillbaka mot Gamla Stan där vi återigen satte oss ner vid fontänen vi hade varit vid tidigare på kvällen.

Sen besökte vi Martins lilla lekplats och återigen hans syrras lägenhet. Eller Martin ville visa att han kunde portkoden så vi va halvvägs uppe i trapphuset.

Det började ljusna ute så det var väl ganska så dags att röra sig tillbaka till Centralen för att se när tågen började gå igen. Jag hade sagt att jag inte skulle åk hem förrän tågen började gå så vi hade säkert nån mer timme att slå ihjäl. Och mycket riktigt va det en bit kvar till tågen började rulla igen och Centralen var inte ens öppet. Så vi stack in till Cityterminalen och slog oss ner vi ett par bord. Men Martin började nu längta hem till sängen så han lyckades övertala oss att ta nattbussen i alla fall. Men tyvärr så missade vi bussen till Väsby precis och det ledde till ett tredje besök på Donken. Den här gången satsade jag på stort och tog en ordentlig meny. Sen kom bussen till Sollentuna så vi hoppade på. Till en början var stämningen god på bussen men efter ett tag började ögonlocken kännas tunga. Inte mins hos Tobbe som såg riktigt sliten ut vid det här laget.

I sollentuna så gick jag och martin till tågen. Vi fick vänta i ungefär 20 minuter. Sen rullade tåget in och kvällens sista resa påbörjades. Vi träffade några på bussen som förklarade lite vad dom hade gjort under kvällen och så. Martin gick av och jag var ensam igen. Precis som för ett antal timmar sen. Det kändes för övrigt ganska avlägset eftersom det hänt en del sen dess.

Sängen väntade och det blev ingen tvekan om det när jag kom hem igen. Sen blev det ett par timmars sömn. När jag vaknade igen kände jag att jag dragit på mig en ganska ordentlig förkylning. Jag kände väl även av konsekvenserna från ölen lite grand så det var inte alltför lätt att gå upp.

Nej en dag i vågrät ställning har det blivit (Ja älskling, även om jag hade ställt sängen upp) och jag har väl inte haft så väldans mycket energi.

Men för att sammanfatta kvällen var den riktigt lyckad. Underbara vänner och underbara händelser. Det här glömmer jag nog inte på ett bra tag. Nu ska jag ligga lågt ett tag som jag brukar så syns vi igen till skolavslutningen.

Sov sött!

PEACE!


Kommentarer
Postat av: T

Åfan där ser man :)

Trevligt

2007-05-02 @ 13:30:57
Postat av: F

Så det var det som hände på Valborg.. Tack för påminnelsen. ;) Näärå, så borta var ja inte. Kul kväll som fan!

2007-05-02 @ 15:15:06
Postat av: J

Snabb fråga.. Hur fan lyckas man raka sig på näsan? hahahahaha. Sen får jag väl bara säga att jag hade fan vatt på att festa med er någon gång, det verkar ju fett kul ;) Jag älskar dig <3 (och ja, jag ställer sängen upp :P)

2007-05-03 @ 21:07:37
Postat av: Jerre

Älskling. Det är victor eriksson, kommentarer överflödiga!

Haha aa vi får väl ta det nån gång då..haha :)

2007-05-04 @ 01:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback