Stolthet, Inget annat!

Jag sitter som ni säkert redan listat ut på min data-lektion och skriver. Det har inte blivit så mycket bloggande vid andra tillfällen. Känner verkligen aldrig att jag har tid med det bara. Och ändå är jag inte som Flemman som pluggar så fort han får tid. Men jag är väl bara dålig på att ta tag i det gissar jag.

Men sen så har Bajen återigen spelat match och återigen blivit särbehandlande av den svenska domarkåren. Och då menar jag självklart inte på ett positivt sätt. Till en början måste jag ju bara säga att jag verkligen inte försvarar folk som kastar in saker på planen. Jag förstår inte varför folk envisas med att göra det. Det enda som händer är ju att dom förstör och vid det här laget borde man ju veta det.

Men det finns saker som faktiskt gör mig mer förbannad. Som bajare har man lärt sig att inte ta åt sig av allt tidningarna skriver hela tiden. Men samtidigt är det så drygt att media har fått det här med inkastade saker att vara ett problem hos Hammarby, när det i själva verket är ett problem på det svenska läktarna i allmänhet. Men vi får ta all skit eftersom vi har haft problem förut och därför så ser domarkoren det lika allvarligt igen. Jag orkar inte sitta och nämna allt om AIKs attack på GAS-spelaren då alla ändå blundar över det, till och med gårdare. Men att få det här till ett problem på Söderstadion och ingen annanstans är bara trångsynt.

För det andra så är det så tråkigt att alla Hammarbyfans ska dras över samma kam. Det finns vissa idioter som beter sig illa och vi kommer inte ifrån dom. Men för det så kan man inte säga att det är Hammarbypubliken. det är ungefär som att säga att om det sker ett bråk på Malmvägen så säger man att på Malmvägen så är alla idioter. Jag vet att det finns folk som tänker så men det är lika jävla fel det. Det sker ett mord i Väsby. Är alla i Väsby då mördare. Självklart inte. På samma sätt är inte alla Hammarbyare idioter för att kanske fem personer (av 10.000) kastar in småmynt. Enskilda individer har förmågan att förstöra för så många och det är ett sammhällsproblem som på något sätt måste bort. Men att skylla på Hammarby är bara fel. Hammarby är väl en av få klubbar i sverige som verkligen försökt bli kvitt problemen. Men man kan inte göra mer. Att hindra folk från att få in småmynt är fan omöjligt.

Så jag tycker klacken gjorde fullständigt rätt i att sätta sig ner och sitta tysta resten av matchen bara för att visa att man inte tolererar den negativa särbehandling och häxjakt man utsatts för under drygt ett år.

Det roliga är också att SvFF hela tiden vill ha det som i England. Drömmar om en tyst sittplats får det att vattnas i munnen på kansliet. Men grejjen är ju att så som de behandlar problemet nu så kommer dom aldrig få som dom vill. Idioter kommer alltid finnas och dte går inte att stoppa att det händer. I alla fall inte på det sättet som det är nu. Jag menar fortfarande på att det är straffen det är fel på. Att ge Hammarby fotboll straff för att en idiot lever livet förändrar ju ingenting. Personen i fråga får ju inget, Han kanske inte ens bryr sig om Hammarby på det sättet. Mot Malmö så tog hela Hammarbyklacken och vände sig emot idioten med ölglaset. Han togs om hand av vakterna och fick lämna. Alltså gjorde klacken vad dom kunde. Att sen polisen ger honom en liten utskällning, ett ajabaja och lite småböter och sen släpper honom kan ju inte vi lastas för.

Men ajja. jag pallar inte sitta och spekulera i det här. Djurgårdare och Gnagare älskar att följa med i medias våg och hacka på oss och jag förstår dom. Det skulle ju nästan va skumt om dom inte gjorde det. Men för mig spelar det faktiskt ingen roll. Vi är Hammarby och varför ska vi bry oss om vad andra säger och tycker.

Folk står och säger att dom skäms över det som hände. Det kan jag ta. Men att säga att man skäms som Bajare är bara så jävla lågt. Håll käften istället och sätt er ner eller nåt. Jävla medgångare. Vi har fått en jävla massa skit från alla håll men att skämmas för det stoltaste man har är ju bara löjligt. Speciellt om man varit på Sös de gånger detta inträffat och vet att det inte vart i närheten av så allvarligt som media vill få det till.

Och egentligen borde vi Bajare fokusera på det vi fortsätter göra så jävla bra oavsett resultat. Vi skapar stämning. vi har kul och som det röjdes igår. Det va inte dåligt. Jag skulle inte för mitt liv kunna tänka mig ett gäng gårdare köra sidledshopp, ringdans, högljudd sång och halsduksviftande vid underläge och förlorade chanser till Europaspel. Det gör oss unika och även om folk ifrågasätter det så vet vi att det stämmer. Jag var på AIK-tel aviv i torsdags och de va dödstyst efter tel-avivs mål. DIF hade 4000 gårdare på plats i Gävle. vid samma tidpunkt förra året, samma arena, samma motstånd, men en sjätteplats istället för guldrace resulterade i ett bortafölje på kanske 50 man, högst. Visst. Va stolta ni. Det är lungt för mig. Men det som gör mig stolt, det är det första trettio minutrarna i andra halvlek igår då vi röjde som aldrig förr. Tack för det. Det va oförglömligt. Jävligt kul att Mackan va med också. Vi måste fan gå på fler matcher. Du är jävla skön asså. Och ni andra också för den delen även om jag inte riktigt gillade Flemmans humör i slutet, och framförallt efter matchen. Men sånt händer. Man har rätt att va depp ibland även om dte är tråkigt. Så det är lugnt Flemman. Och Nicke, din vurpa igår va bara så klockren. fyfan va jag garvade. Nästa år blire säs-kort igen och då får vi fan röja så här oftare!

Men okej. Inte bara bajen nu. Jag har gått och blivit förkyld igen och det är inte kul att känna sig seg hela tiden. Tror inte det blev bättre efter matchen igår men samtidigt får man ta det. Jag orkar inte vika ner mig i alla fall utan kämpar på som vanligt.  Haft en del prov som jag inte velat missa också så jag har inte direkt haft något val.

Men annars då. Jo. Jag snackade med Camilla igår. Och riktigt mycket dessutom. Det va ju nästan ett år sen vi snackade så där mycket och dte va riktigt kul faktiskt. Fattar inte varför vi bara lät kontakten dö sådär. Har fan saknat våra samtal. Dom är ju fan klockrena. Det är nästan lite sjukt efter allt vi gått igenom hit och dit och ändå kan vi snacka så avslappnat om precis allting. Det är verkligen kul. Så tack för det samtalet även om det blev lite sent.

Sen är det lite kul att jag har fått mer och mer stämpeln som en psykolog. Folk kommer överallt och pratar ut om sina problem med mig. Det känns faktiskt ganska bra att folk känner att dom kan prata med mig och jag tycker det är rätt givande att prata om allvarliga saker emellanåt också. Och jag antar att jag är ganska duktig på att prata om sånt också. Det känns som att jag har bra koll. Men det är kul att få chansen att försöka hjälpa till. Det känns bra!

Sen vart det lite fel där med förra inlägget där jag skrev att jag funderade på att skita i skåne och allt men grejjen är att jag menade det verkligen inte så allvarligt. Jag bara känner ibland att det jag kanske skulle må bättre om jag tog paus från det ett tag. Men jag skulle nog inte klara av att släppa dte och innerst inne vill jag ju verkligen inte det. Det finns fortfarande för mycket härliga människor där nere. Det känns nästan som jag senaste tiden typ glidit ifrån alla därnere för att jag inte känt att det är nåt kul längre. Men när jag snackar med folk därnere så undrar jag varför jag tänkt så för det är verkligen inte så det är. Ni är ju skitsköna och egentligen önskade jag att vi snackade mer. Men det är väl inte lättaste när man lever så långt ifrån varandra. Men jag hoppas ändå att vi håller kontakten och att man får träffa er snart igen. Bangar inte på det.

Fan det känns som att jag börjar bli positiv igen. Jag vet inte riktigt va det kom ifrån men jag börjar känna mig levande igen. Det känns skitskönt. Hoppas det kan hålla i sig nu bara.

Och om mindre än tre veckor lyfter ju planet mot Paris, börjar bli fett taggad fan. Och på lördag ryktas det ju lite om krogen och så. Och så är inomhussäsongen igång. Så här ska det va. Då är livet roligare.

Nu är det bara en halvtimme kvar på lektionen men jag orkar inte sluta skriva för jag gissar att jag bara kommer sitta och stirra på klockan då och vänta på dagboksbrevet från Ragge. Så jag får försöka fortsätta hitta saker att skriva om. Fast Tobbe gillar ju inte att jag skriver långa inlägg. Förlåt men idag känner jag bara för att sitta och skriva. Det är kul.

Men det är fan inte lätt att komma på grejer längre. Visst kan jag ju skriva om till exempel Snappersmatchen i söndags men jag har redan skrivit om den på vår hemsida (
http://www.svenskafans.com/grusplan/black_snappers). Men däremot så kan jag ju prata om det andra som hände i helgen, även om det inte va mycket. Men jag umgicks med morsan både i fredags och lördags och det va faktistk riktigt kul. I fredags vart det ju bara lite Idol och så men i Lördags så satsade vi med en trevlig middag och lite spel. Har fan saknat sånt också. Behöver fan göra mer sånt med morsan.

Sen va det rätt kul i söndags när jag satt och kollade Arsenals match mot Sunderland. Det va ju verkligen ingen dålig match (Van Persies mål, vilken fotbollserotik). Sen slår man direkt över till Strömvallen. Det är ganska stor kontrast och då sa kommentatorerna också att det var en underhållande match. Haha allsvenskan är verkligen bedrövlig med Europamått sett.

Det lottades till uefacupens gruppspel idag och Elfsborg fick ju inte direkt lätt lottning. Men att kalla det mardrömslottning dte vet jag inte. Hållre faktiskt med Flemman att när man är ute i Europa så vill man ju möta de bra lagen. Och nu när man kommit så långt som till gruppspel så är det roligare att få möta Villareal och Fiorentina än några torra östastlag även om man har större chans att gå vidare. Det va därför det va lite tråkigt att få möta Braga som vi gjorde. De kändes ju redan på förhand som ett för tufft motstånd och då hade det ju vart roligare med ett lite mer publikdragande lag som kanske Ajax eller ja, typ Fiorentina.

Ajja säsongen är över för min del. Såg den sista matchen för året för mig eftersom det inte blir någon GAS-match och inget vidare Europaspel. Alltid lite vemodigt men jag fick en jävligt skön avslutning. Nu får man ladda batterierna till April så kör vi igen.

Asså shit va klockan går segt. Får ju fan ticka iväg lite nu innan jag somnar på tangentbordet. Men idéerna börjar ta slut snart. Jag vet att det finns en massa saker att ta upp men jag kommer bara inte på dom. Lite irriterande faktiskt. Men okej då. Jag får väl ge mig då. Jag kan väl använda sista kvarten till att spela Jetman eller nåt. Det får bli så. Men till slut vill jag bara säga att när jag lämnade Söderstadion igår så va det bara med en känsla i hjärtat. För oavsett vad folk hittar på för idioti och vad folk än säger så kommer jag alltid titta tillbaka på mitt liv som Bajare och känna...

Stolthet, Inget annat!

Peace!

Kommentarer
Postat av: T

Åfan bajen e bäst i världen, Grattis!

Ni har lätt att sjunga, de finns inga krav på bajen. Ingen ser att ni ska vinna guld, utan ni bara finns där, spelar era matcher och hamnar i mitten. Utan krav finns heller ingen besvikelse.

Vi däremot sätter krav och press uppöver öronen, och när man inte når dit man siktar, då blir livet helt jävla tomt. Så var det mot Gais, så var det mot Tel Aviv. Ibland vill man bara försvinna, Det är så otroligt jobbigt att bli besviken år efter år, de tynger ner en som människa, och när jag mår så dåligt som ja gjort när ja sett AIK på sistone, då är de fan inte lätt att sjunga!

2007-10-09 @ 17:52:57
Postat av: Jerre

Jag vet att ingen tar oss på allvar och att för alla adnra är vi ett mittenlag. men nog fan har vi krav på oss själva och man blir vansinnig av att ligga i toppen efter halva och ALLTID tappa. Men för dt finns ingen anledning att vika ner sig totalt.

Jag ser förövrigt ditt svar som ett erkännande. Det är starkt :)

VI ÄR DEN SJUKASTE KLACKEN SOM FINNS!

2007-10-09 @ 18:16:37
Postat av: Flemman, stolt bajare

Asså Jerre, får väl medge att ja kanske var lite väl purken efter matchen, och det var lite svagt att inte dra me på Pingvinen. MEN, jag blir bara så jävla förbannad på den här jobbiga utvecklingen som skett sen Dif-derbyt i fjol. Sulan ska fan inte behöva säga till oss i klacken var och varannan match, som en jävla dagismamma. Jag har aldrig sagt att jag skäms över att vara bajare, det kommer jag aldrig att säga. Det jag skäms över är att spelarna, Tony, Lasse, Börje å grabbarna ska behöva ta den skiten, för dom är ju så jävla underbara, även när spelet inte stämmer till 100%. När jag är på Bajenmatch försöker jag vara en så bra supporter som möjligt, så att mitt lag ska ha så stor chans som möjligt att vinna matchen. Då tycker jag att det är för jävligt när folk helt jävla respektlöst förstör allt utan att blinka. Dessutom med vår historik. Folk borde fan veta bättre vid det här laget. Ser man det rent materiellt så gör varje sån här händelse att Bajens varumärke svärtas ner mer och mer, vi får svårare att locka till oss sponsorer, och spelare tvekar för att skriva på för Bajen. Dessutom får vi ju då böter också, och vi är ju inte direkt den rikaste klubben i Sverige. Och ju oftare sånt här händer desto mer "accepterat" blir det i allmänhetens ögon. Förra gången var det bara en idiot som kastade. Nu var dom mer än så. Det kommer antagligen att hända oftare också. Nu var det en högst tveksam offside som fick folk att lacka sönder. Snart blir det väl efter ett misstänkt fel inkast av bortalaget som domarn måste bryta matchen... Till sist kommer Bajen tvångsreligeras och sjunka totalt, då ses vi på en grusplan nära dig..

Postat av: Jerre

Vilket jävla gnäll. Du låter ju som en 60-årig TV-supporter. Du säger att det här svärtar ner vårt klubbmäkre. Men det vi gjorde de andra 88 minutrarna då? E inte det värt nåt? Alla spelare säger att den bästa stämningen finns på söderstadion? Så det vi gjorde 99% av matchen va underbar reklam för vårt klubbmärke. Sluta haka upp dig på det negativa. Du hade lika kul som jag fram till myntkastningen. Gläd dig åt det istället!

VI ÄR DEN GALNASTE KLACKEN SOM FINNS!

2007-10-09 @ 21:12:30
Postat av: Flemman

Sant iof. Men det som sponsorerna kommer haka upp sig på är tyvärr myntkastningen och inte den grymma stämningen. Kunde vi bara lära oss att domarna är extra petiga med sånt här när dom kommer till Söderstadion, och fokusera på det vi är bäst på i Sverige, så skulle alla vilja förknippa sitt företag med Hammarby. Grejen som jag tror stör mig är att jag börjar få jävligt höga krav på klacken efter all beröm vi fått av spelare och ledare osv. Allt ska va prickfritt liksom, alla ska ha gjort sitt yttersta för att bära fram laget. Skulle det här istället ha varit min första bajenmatch skulle myntkastningen inte spelat någon roll, jag skulle blivit frälst direkt av stämningen vi skapade matchen igenom, trots underläge.

2007-10-09 @ 21:27:58
Postat av: Anonym

För mycket bajen!

2007-10-09 @ 21:33:02
Postat av: Jerre!

Att säga att vår klack är eller nånsin kommer bli perfekt är för det första ett jävla skämt, Så mycket turister som finns där. Oavsett hur bra stämning vi fixar så kommer vi aldrig få den där riktiga känslan när alla verkligen är med och hoppar och sjunger. Sen är det fortfarande 99,99 % som verkligen gör det dom ska (utom då korvätarna förstås). Men det räcker ju för en enda liten idiot så kan det förstöra för alla. Och dne enda idioten kan ju teoretiskt sett vara vem fan som helst. Idioter är idioter, Bajenklacken är Bajenklacken, Blanda aldrig ihop dom!

VI ÄR DEN FATTIGASTE KLACKEN SOM FINNS!

2007-10-09 @ 22:17:21
Postat av: Flemman

Klart det aldrig kan bli helt prickfritt, men så nära det går liksom. Men grejen är att det är jag som är så jävla perfektionistisk, och det hatar jag. Det som är tragiskt är att det ens finns en möjlighet att en enda person kan få en så underbar sak som en fotbollsmatch avbruten. Varför är inte världen lite, lite bättre? :P

2007-10-09 @ 22:27:47
Postat av: Jerre!

It's Just The Way It Is! Finns inget du kan göra åt. Låt därför inte det lilla dåliga knäcka dig utan tänk på det som är positivt. Som igår, Tänk inte på idioterna, Tänk på vårt underbara röj i 30 min :)

Jag vet att det inte alltid är lätt att tänka positivt. Tro mig, jag vet! Men man måste alltid försöka. Då kan man uppskatta livet :)

2007-10-09 @ 23:43:19
Postat av: Jerre!

PS. VI ÄR DEN TREVLIGASTE KLACKEN SOM FINNS! DS.

2007-10-09 @ 23:44:17
Postat av: Usman

Först tack för att inte kalla mig idiot :)
sen en sak till ,
SKÄÄÄMS FLEMMAN!!!!
annars en ganska bra skriven blogg :)

MVB 4 EVER ;P

2007-10-10 @ 14:25:24
Postat av: Tobbe

Erkännande av vad? :)

Jag erkänner att vi inte var på tårna mot Tel Aviv, ja, och att ni enligt dig gjorde en bättre match mot helsingborg, ja. Men vad har jag erkänt med de? Du tar upp de bästa från den ena sidan medan du väljer de sämsta från den andra sidan, för att förvränga verkligheten så som du vill inbilla dig den.

Klart de är lättare att släppa loss när man vet att säsongen redan är död, än när man står och ser hur den går i spillror. När har du lättast att leva, ett tag efter din älskade har dött, eller medan du står och ser på medan din älskade dör?

Jag var på båda matcherna då VI mötte ER. Du vet själv hur det gick eller hur? Däri ligger också min
åsikt!

2007-10-11 @ 17:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback