En dag på bygget...

Jag fick ju en del ganska oväntad uppskattning för mina förklaringar om olika stereotyper när det gäller kunderna på jobbet i ett inlägg för någon vecka sen så när jag satt på jobbet igår försökte jag spana ut fler av dom. Givetvis hittade jag många fler typexempel. Vissa av dom är egentligen ganska svåra att förklara men jag ska ändå försöka ge er några exempel till och se om ni kan föreställa er det. För faktum är att jag har jobbat därnere tillräckligt länge för att upptäcka mönster hos många kunder. Och det är rätt skönt för då kan man liksom ligga steget före. Man liksom vet vilka som ska ha ciggaretter (man vet ibland till och med vilket märke, trots att man aldrig sett kunden ifråga förut). Vid ett annat tillfälle har man redan handen halvvägs nere i kassalådan på jakt efter en trisslott fast den gällande kunden fortfarande inte hunnit packa upp sin röda kundkorg. Men jag antar att det är lite av en arbetsskada så varför inte göra en lite kul grej av det hela? Hur som helst så får ni nu serverat lite fler av dessa mönster.
Kvinna, 32 år och mamma till två barn:

Hon har säkert precis varit och hämtat ungarna från dagis och tar en avstickare till Hemköp för att fylla på skafferiet. Man märker direkt när kvinnan med hennes två barn kommer in i butiken då hon redan framme vid kundvagnarna får be Isabella, 5 år, att "vänta på mamma" medan Oskar, 6 år, springer i full fart mot de små vagnarna med en flagga på så att morsan kan hålla i den. Han märker inte att han nästan välter stället med våra reklamblad och mamman får flera gånger be honom att se sig för.

När de sen tagit sin tid på sig inne i butiken och kommer fram till kassan får kvinnan återigen hindra sina ungar så dom inte springer iväg med den lilla kundvagnen förbi kassalinjen. Så egentligen handlar denna typ av kunder egentligen om deras mer eller mindre olydiga barn. För när hon sen ska packa upp varorna på bandet envisas ungarna att dom ska plocka upp dem. Så medan Oskar och Isabella med nöd och näppe lyckas få upp ett mjölkpaket i taget så letar kvinnan upp sitt bonuskort som hon givetvis hittar under alla livsnödvändiga kort som bibliotekskortet, medlemskort på Lindex och friskis&svettis-kortet. När hon väl hittat det och dragit det har ungarna givetvis tröttnat på att lassa upp varor och istället intagit sin plats på den lilla avsatsen där man packar ner dom. Kvinnan får då fortsätta att packa upp medan hon gång på gång får påpeka för ungarna att låta bli andra kunders varor och att dom ska akta fingrarna så dom inte fastnar vid bandet.

Hon lägger upp de antalet påsar som hon behöver och ber ungarna att fokusera på att packa ner varor. När alla varor sen är inscannade och hon påstår att det va bra så sätter hon in sitt kreditkort i kortläsaren. Jag trycker upp rutan så att hon kan godkänna sitt belopp. Då slår det henne att hon skulle köpa snus till sin man också så att vi får göra om hela kortläsningsproceduren. Hon kommer givetvis inte direkt på vilket snus hon skulle ha så hon tittar länge mot Snuskylen innan hon tveksamt frågar om jag har Grov lös. Jag plockar fram en dosa och då lägger hon till att hon själv vill ha en Catch mini lakrits så att jag får sträcka handen mot kylen igen. Under tiden har ungarna ryckt åt sig sina små godispåsar och slåss om vilken som är deras. Kvinner försöker nu att förklara att dom inte ska få nåt godis föränn dom kommer hem, något som ungarna verkligen tar till sig...eller inte! Men hon är i vilket fall klar med sina inköp och innan hon tar och packar klart nere vid bandet packar hon om alla påsar då det givetvis inte packat på hennes sätt. Men när det äntligen är klart ropar hon till sig ungarna som nu ränner runt borta vid panten och dom lämnar butiken. Ett lugn atmosfär sänker sig över butiken och man känner sig genast lite mer avslappnad. I dörren möter dom sedan en par minst lika högljudda ungar på väg in tätt följt av sin mor som försöker hålla dom nära henne. Och så håller det på!

Tidpunkt: Vardagar 17:30-19:00, Lördagar 14:00-16:00
Irritationsfaktor 1-5 (där fem är olidligt): 3+1, då ungarna står för trean och den sista lägger jag till för att man får göra allt två gånger!
Typiska varor i kundkorgen: Frukt, Lösgodis, Mejeriprodukter.
Kvinna, 37 år med utländskt påbrå:

Jag skriver inte detta för att på något sätt framstå som rasistisk ifall någon av er får för er det. Jag skriver det för att det är ett faktum och troligtvis den mest klockrena typen då man i 90% av fallen alltid får uppleva samma sak.

Är man ute på golvet så hinner man knappt se denna kvinna komma in i butiken tätt följd av hennes vännina innan hon kommer fram till en och frågar var den nedsänkta kyckligen ligger någonstans. När man visat dom vart det är hör man i högtalarna att det är dags att springa till kassan och en liten stund senare dyker dom upp i kön. Väl framme ser man att deras kundkorg inte innehåller något annat än just denna kyckling. Det är ingen slump att det är den då det på framsidan av reklambladet flaggas att det är ett riktigt bra pris. Detta är något denna kvinna givetvis har uppmärksammat. Vid första tanken känner man att det är smart ändå, att passa på att handla medan det är så billigt. Men hennes intilligensnivå eller möjligtvis läskunnighet sträcker sig inte längre än till just den stora röda prislappen. För under det står det att priset endast gäller ett erbjudande per hushåll, men självklart lassar dom upp fyra fem påsar med Kyckling.

Om jag inte är snabbtänkt och förstår att dom bara är ute efter rabatterna slår jag in alla fem påsar som vanligt (vadå, det kan ju faktiskt va så att dom bara ska ha en stor middag med kyckling på menyn) och ger dom priset. Eftersom kvinnan räknat ut exakt vad de fem påsarna (med extrapriset inräknat) skulle kosta märker hon direkt att det blivit fel nånstans och påpekar extrapriset för mig tydligt flera gånger. "15 kronor?, 15 kronor!" Jag försöker då förklara för henne att det gäller bara ett erbjudande per hushåll. Hon tar då upp ett reklamblad och visar mig annonsen. Jag visar henne då den lilla svarta texten som berättar samma sak jag nyss sa till henne. Hon försöker då en annan variant och menar på att dom är ju trots allt två stycken. Trots att jag genomskådar henne men ändå går med på det så är det fortfarande tre kycklingpåsar som måste gå in på vanligt pris. Hon försöker då spela helt oförstående som att hon intre förstår ett ord av vad jag säger och fortsätter att påpeka att de kostar 15 kronor. Jag säger då bestämt till henne att hon får två påsar (egentligen en) för extrapriset men resten måste hon betala fullt pris på. Då är hon inte alls lika sugen på kyckling länge och vill lämna tillbaka dom. Hon betalar för dom två hon faktiskt ville ha och trots att hon har full koll på vad det kostade tar hon kvittot för att försöka hitta ytterliggare något fel nånstans. Lite lätt besviken går hon sedan ut ur butiken tätt följt av hennes väninna.

Tidpunkt: Kan komma när som helst, vilka dagar som helst.
Irritationsfaktor: 5: Det är verkligen sjukt irriterande att dom verkligen försöker göra allt och trots att jag vet att jag har rätt och bevisar det för dom så stor dom kvar och tjafsar. Dessutom förlorar vi bara pengar på en kund som aldrig köper annat än annonsvaror.
Typiska varor i kundkorgen: Annonsvaror, mängdrabbatter, bonuskortserbjudaden, varor med kort datum. Kan sedan va allt från schampo till ingefära!
Kvinna, 71 med rullator:

Jag måste börja med att säga att denna typ av kunder oftast är dom allra mest trevliga och lätta att ha att göra med. Så nu var det sagt.

Denna kvinna kommer in och tar god tid på sig att få ihop dom varorna hon ska ha. Det finns inget som heter impuls här inte utan och prickar tydligt av vara efter vara på den lilla lista hon srkivit med skrivstil hemma vid köksbordet. När hon kommer fram till kassan hälsar hon oftast med ett glatt och upplyftande "Goddag" och börjar sakta plocka upp sina varor från den lilla korgen som sitter på hennes rullator. Samtidigt pladdrar hon på om vilket väder vi har och tänker högt om hon verkligen hinner med 535:an upp till Runby Backar. När hon är klar börjar hon gå framåt men jag får hejda henne så att hon inte glömmer varorna hon har på den lilla skivan där under rullatorn. Hon ber artigt om ursäkt och plockar även upp dessa varor. Hon visar sen upp sin medhavda påse så att jag verkligen ska se att den är tom. Jag ger henne sedan beloppet och hon börjar leta i sin plånbok.

Hon lägger först upp sitt bonuskort utan att ens ha en tanke på att hon kan dra det själv. Jag hjälper henne givetvis med det och upprepar sedan beloppet. Då öppnar hon sedelfacket och hittar en nästan oanvänd femhundring, direkt hämtad från Nordea nere på centralvägen. Det spelar egentligen aldrig någon roll vad beloppet handlar på, för hon betalar alltid med femhundringar. Hon ger mig sen tillräckligt med mynt från det lilla dragkedjebeprydda myntfacket så att hon kan få jämna hundringar tillbaka. Jag ger henne dessa men kan samtidigt inte låta bli att undra var dessa sen tar vägen då hon vid nästa tillfälle betalar med nya femhundingar. Och var får hon mynten ifrån om hon alltid får endast hundringar i växel?

När allt är klart plockar hon upp en noga skrapad trisslott med 25 kronor vinst på som hon vill byta ut mot en ny lott. Hon vill gärna att jag ska ge henne någon med en storvinst på. Eftersom hon är så trevlig mot mig undviker jag att ta den översta lotten och tar någonstans i mitten trots att sannolikheten för vinst inte ökar för det. Jag ger henne lotten, och givetvis kvittot (utan att fråga om hon vill ha det, då det är självfallet) och ett lycka till. Hon önskar mig en trevlig dag och börjar packa ner sina varor.

Medan jag tar betalt för ytterliggare ett tiotal kunder står hon där och tar den tiden hon behöver och verkar inte ha bråttom någonstans. Jag undrar om hon verkligen hinner med den där bussen hon skulle ta. När hon sen är klar hör man samma glada stämma önska mig en trevlig dag. Jag önskar henne desamma och kan inte låta bli att känna mig nöjd över mitt enkla arbete. Och det är det som gör att jag verkligen gillar dessa äldre kvinnor. Det är verkligen kul att hjälpa dom, och då blir mitt jobb så mycket roligare.

Tidpunkt: Varje dag 08:00-12:00
Irritationsfaktor: 1, och det är mest för att hennes tempo ibland blockerar för andra kunder, som oftast känner sig lite mer stressade och som ibland smittar av sig på mig i kassan.
Typiska varor i kundvagnen: Mellanmjölk, Haricot verts, grönsaker, och saker jag aldrig ens vetat om fanns i butiken.
Som ni märker blev det tre kvinnor jag tog upp som exempel. Men det finns så mycket mer man kan berätta om kvinnliga kunder. Visserligen finns det många stereotyper bland de manliga också, men dom är långtifrån lika intressanta och roliga att studera.
Sen avslutar jag väl som vanligt med en liten lista.

1. Black Stone Cherry i fredags va grymt bra. Jag vet att jag inte har så jättemycket att jämföra med men jag diggade det som fan. Bästa låten för kvällen: Shooting Star!

2. Helgens BSC-låt: Givetvis(!) Shooting Star.

3. Match ikväll igen. Uppladdningen har börjat. Känner taggningen i kroppen. Lite därför jag skrivit detta inlägg, så jag har något att göra.

4. Den nya varianten av skogsturken igår vid OK/Q8 var riktigt roligt. Hur orkar man ens lacka så mycket över en sån liten sak?

5. Förövrigt riktigt kul att träffa Niffää och Criffää igår. Och det är alltid kul att bara glida runt med dom sådär. Speciellt nu när det är halt ute så Niffää får sladda runt i varje korsning. Det bästa är att han är så grym på det så man inte alls behöver känna sig orolig.

6. På tal om sladd. En Volvo 240 fick ordentlig sladd vid korsningen vid KOM igår när jag skulle till Linus. Jag skojar inte när jag säger att nästan snurrade hela 240 grader, så bilen fick skäl för sitt namn.

7. Jag träffade Generalen en liten stund idag. Han väckte mig och bad mig komma till Express. Då tvekar man inte så det var bara att hasa sig upp och avnjuta en pizza till frukost. Riktigt mysigt att prata lite med Generalen igen, även om han var tvungen att sticka ganska snabbt. Det måste bli oftare Z!!

8. Börjat leta efter nya serier. Tänkte ge Californication, Fringe och Dexter chansen nu. Om jag inte fastnar för någon av dom kör jag på Entourage. Kommer inte ihåg så mycket av det så får nog kolla om från början. Men det ska nog lösa sig.

9. Farsan du skrämde mig faktiskt lite där när du inte visade livstecken på typ tre dagar. Egentligen vet jag ju att du klarar dig alltid men ärligt talat, även en son kan bli orolig för sin gamla far. När jag fick ditt sms där igår natt var det som när du hör mig låsa upp dörren på natten efter en utekväll. Du vet vad jag menar!

10. Jag fick ett plektrum från basisten i BSC i fredags också. Och oavsett hur mycket Flemman stoltserar med sina två plektrum från sångaren så måste jag säga att Jon Lawhons plektrum va mycket snyggare. Fast jag hade nog helst catchat en trumpinne från John Fred Yong. Galet skön trummis och hans solo var bara sjukt ballt. Jag vill också kunna spela trummor så bra.

11. 10 punkter får fan räcka för den här gången. Nu blev det i och för sig elva men ändå!
PEACE!

Kommentarer
Postat av: Kvistrum

Haha de e nästan lite Konfysius över dom där personligheterna, de gillar vi :) särskilt kvinna, 71 förstås :)

2008-11-23 @ 16:52:08
Postat av: Flemmy

Vet EXAKT hur det känns med kunder som den sista du beskrev, kvinna 71 år... Även vi på golvet får fajtas en hel del med deras argument, men tydligen så roffar dom åt sig några extra kycklingar i smyg även efter vi har tillrättavisat dom, för att försöka samma grej i kassan :P För övrigt har vi också haft kyckling på extrapris för 15 spänn... Helt galet bra erbjudande ju :P Diggar ändå Sia's erbjudande på deras 5-hekto-glass, 2 för 15... Fick veta att det kostar 8 spänn att tillverka en (1) av dom... Skön taktik att göra förlustaffär i början :P

2008-11-23 @ 17:31:55
Postat av: A

Haha det är så sjukt det där, med vissa människor struntar man ens i att fråga om de vill ha kvitton för man vet redan. Och det där med snussorten, på mitt jobb kan jag lätt se vilja som vill ha en dubbel espresso eller latte. rätt sick:D

Postat av: Tebrand

Haha är du förvirrad Flemström?

2008-11-23 @ 23:09:40
Postat av: Fassan

Sköt höra att du va lite orolig. Det visar att du bryr dig. Nu blire SMS varje dag tills du ruttnar på det. Vilka är de vanligaste skämten på jobbet ?

Ingår maten ?

2008-11-24 @ 07:47:26
Postat av: Flemmy

Hur menar du förvirrad? Mer än vanligt då eller? :P Förklara gärna :)

2008-11-24 @ 16:41:12
Postat av: Tobbe

Har ni inga sånna där röda Marianne karameller? Dom är ju givna i den gamla damens korg :)

2008-11-27 @ 14:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback