Linkan Fever

Hej mina vänner!

Jag sitter här i kanske världens skönaste soffa och tänkte damma ev ett litet (eller långt) inlägg i denna som vanligt slumrande blogg. Eftersom jag nu snart tillbringat en hel studietermin här nere i Linköping känner jag att det är dags att berätta lite av allt jag sysslar med här nere. För en del av er kanske det mesta är nyheter, för många av er andra är det kanske fjärde gången jag pratar om det, men oavsett så känns det kul att skriva om någonting som för mig varit ett helt nytt kapitel i mitt liv. Ett kapitel som varit omtumlande men samtidigt mycket bättre än förväntat. Här har ni mitt Linkan 2010.

Ni har ju redan läst allt om den stora fantastiska nollningen som lätt kvalar in bland de roligaste jag varit med om. Jag har visserligen samlat på mig en hel del såna magiska minnen, men om man pratar om min berättelse om Linköping kommer detta nog länge vara svårslaget. Det var inte bara alla roliga fester, sjuka upptåg och intressanta upptäckter. Det var också all gemenskap bland helt nya vänner och det var starten på ett stort äventyr.

Sedan dess har det också hänt mycket. Eftersom det är ungefär tre månader som ska beeskrivas så är det svårt att veta exakt var man ska börja och exakt hur mycket man ska säga om allt. Därför tänker jag göra en liten lista med allt. Varje rubrik är någonting som betytt något för mig denna höst och förklaringen borde göra en införstådda varför.

1. PLUGG

1.1 - A-Huset - Stället där man hänger i skolan. Det är hit man varje morgon tvingar sig för att få sitt plugg gjort. Själva huset i sig ser ganska tråkigt ut från utsidan men är en ganska trevlig oas på campus. Överallt (jag hittar fortfarande inte ordentligt) finns det sköna studieytor där man alltid träffar på skönt folk. Det är visserligen inte alltid positivt då detta kan leda till att man pratar om vad som hänt de senaste festerna mer än att plugga. Men oftast är det här man hittar sin studiero. Jag gillar det huset faktiskt.

1.2 - Vallfarten - Ett annat hus på campus, som känns ligga i en helt annan stad. Det ligger nämligen långt ut i utkanten av campus och klockan får alltid ställas 10 minuter tidigare varje morgon av den anledningen. Vallfarten är nämligen platsen där vi har våra flesta föreläsningar. Jag har fortfarande inte riktigt beslutat om vad jag ska tycka om stället. Fördelen är väl att det faktiskt är en bra sal för föreläsningar och man känner sig verkligen hemma där. Nackdelarna är dock att det finns på tok för lite benutrymme, det är varmt, och det ligger som jag påpekat alldeles för långt från allt annat.

1.3 - Baljan - När man behöver ta en paus i pluggandet (vilket man behöver ofta) så är Baljan the place to be. En hörnspark från A-huset ligger nämligen Kårallen, ett hus som innehåller i princip allt. Men på dagtid är det på nedervåningen, i caféet Baljan man spenderar tid på. Med en femkronors-kaffe lugnar man ner sig i plugghetsen och snackar skit. Väldigt avslappnade faktiskt. Jag kan ju säga att det en vanlig pluggdag blir ungefär tre sessioner nere i Baljan, minst.

1.4 - Organisation - Detta djävulens påhitt. Som andra, och första riktiga kurs fick detta mig att fundera över om jag verkligen gjort ett så bra val att plugga. Ämnet är visserligen på pappret ganska intressant men med en idiot till kursansvarig och ett värdelöst kursupplägg var detta en pina i en hel månad. Och det värsta med allt är att det inte är över än. Tentan gick nämligen åt skogen. Ni kan nu lätt säga att jag får skylla mig själv, och att jag borde pluggat mer. Men jag säger annorlunda. Jag satsade hårt på att klara kursen, mest av allt för att få den överstökad. Men en tenta som bara var löjlig gjorde det inte ens möjligt för min del, och tydligen inte för 67% av alla ekonomettor. Så omtenta fick det bli och efter en tentagenomgång med vår kursansvarig, där hon skälldes ut till bristningsgränsen trodde man att denna omtenta skulle göras något mer normal. HA! Lika magiskt värdelös än en gång, Vår kurslitteratur bestod av bland annat en bok på 560 sidor. Frågorna handlade i princip om vad det stod i marginalen på sidan 282 (ni förstår vad jag menar). Fyfan säger jag bara. Nej omtenta igen. Tur att det är en riktig skitkurs som jag inte har någon användning för ändå. Förr eller senare klarar jag den. Så skit samma.

1.5 - Externredovisning - ÄNTLIGEN ekonomi, nu fattar jag verkligen varför jag sökte. Det är precis detta jag är intresserad av. För många av er kanske debet och kredit inte verkar lockande. För en del kanske det väcker rysningar längs ryggraden. Men för mig kändes det helt rätt. Jag tycker det är sjukt intressant. Och den läckra logiken i det hela gjorde mig uppriktigt glad av att plugga. Dock var det inte helt en dans på rosor. Ett rasande högt tempo fick en att lägga ner halva sitt liv för att klara kursen. Jag lyckades dock och det är jag både glad och stolt över. En otrolig självförtroendeboost och all motivation som Gunilla Söderberg och hennes organisationsteorier höll på att ta ifrån mig, är tillbaka. SÅJA!

1.6 - Mikroekonomi - För att inte bli för tjatig om allt plugg tänkte jag bara säga att det är detta lilla spännande ämne jag läser nu. Vid första föreläsningen fick jag en smärre chock när matten introducerades i ett rasande tempo. Jag tänkte, att det här klarar jag aldrig. Men jag vet inte om det beror på lärarna, eller min egen inställning. Men jag lärde mig mer matte under den första veckan på den här kursen än vad jag gjorde på hela gymnasiet. Och för en gång skull har matten sitt sammanhang. Det handlar om marknader och vad som händer ifall variablerna (pris, kvantitet, arbetskraft, kapital osv.) förändras. Intressant på riktigt faktiskt.

Nu lämnar vi dock plugget. Ni kanske rentav väntar på lite festligare delar men jag tänkte köra lite skönt vardagssnack först.


2 - VARDAG

2.1 - Flamman - Flamman är mycket för mig i Linköping. Flamman är ett studentställe där jag spenderat en hel del kvällar i onyktert tillstånd. Men Flamman är också ett studentkvarter där det vimlar av korridorsrum. Det var här jag spenderade min lite drygt första månad på soffan hos min kära vän Nils Boberg. Eftersom jag inte hade fått tag i något boende när jag flyttade hit så var Nisse så ofantligt snäll och lät mig sova på hans soffa tills vidare, trots att hans boyta på 19kvm.

Jag har mycket gott att säga om Flammans korridorsvärld. Gänget som bodde där va väldigt roliga och man kände direkt gemenskapen som faktiskt fanns där, något jag faktiskt saknar nu när jag flyttat därifrån. Det var alltid folk i köket från alla möjliga olika utbildningar och det fanns alltid något att prata om. På kvällarna samlades man i tv-soffan och umgicks över en fika. Det va gemytligt, och trevligt. Dock kan jag ändå så här i efterhand känna att det där med korridorsboende inte riktigt är min grej. Det var lite för lite privat för att jag skulle trivas perfekt. Däremot var det en trevlig erfarenhet.

2.2 - St:Larsgatan 31 - Jag flyttade efter Flamman till Mackan Camén i min klass, dels för att Nisse inte skulle tröttna helt på mig, och dels för att det betydde en egen säng. Mackan bor mitt i stan med sina två inneboende tjejer, ytterst trevliga båda två. Här spenderade jag ungefär tre veckor där dagarna bestod av mig och mackan som antingen pluggade till hög musik (erfarenhet..) eller låg och spelade spel på varsin dator. Det var verkligen underhållande, och jag gillar Mackan, en väldigt go göteborgare som man alltid kan driva med. Nej det va kul faktiskt. Som tur är styr han förfest eller mellanfest lite titt som tätt så jag får ofta komma tillbaka till den trevliga lilla lyan.

2.3 - The Tannefors Mansion - Så var det då dags att få sitt eget hem. Tillsammans med mina vänner Anders "The Bangman" Backman och Emil "The Chosen One" Adamsson flyttade jag "The Butcher" in i det redan legendariska Tannefors Mansion. Beläget i vad vi kallar Linköpings svar på Beverly Hills har vi hittat vår plats där vi nu spenderar så mycket tid att vi knappt hinner med nåt annat. Vi har kanske södra Sveriges sexigaste köksfläkt och vi duschar under ett mindre vattenfall. Förutom den fina inredningen är det också här alla vill va. På bara en månad har flera ansökt om att joina vår crew, dock har ingen lyckats uppfylla de höga krav som ställs.

Om jag dock ska vara lite mer seriös om detta så måste jag säga att jag trivs otroligt bra här, både i själva lägenheten, och med mina roommates. Som jag nämde i början så är den ena av våra soffor riktigt magisk skön och på kvällarna är det lätt att sjunka ner i den med en kopp te och något bra på TV. Men det är aldrig riktigt lugnt här i The Mansion. På dagarna springer det folk in och ut hela tiden (Framförallt Marcus M-boi Karlsson) och det är inte sällan det hörs sånger och gittarplinkande lite varstans i huset. Jag älskar det.

2.4 Tannefors Testicles - Vårt snart anrika fotbollslag som grundats nu i höst bestående av ett gäng sköna Grupp 2-medlemmar. Jag själv är given kapten i laget och trots att vi inte ännu hunnit skörda några stora framgångar är Testicles en väg mot något stort. Gemenskapen både på och utanför plan har redan genomsyrats av härlig passion och offervilja och hjärtat har redan börjat dunka.

Så har vi då kommit fram till "The Party Section"...
3. PAAARTY!

Jag tänkte först skriva hela partydelen som en löpande text men insåg att det blir alldeles för svårt att få det hyfsat sammanfattat. Så jag skriver istället om ställena man hänger på om kvällarna och får in lite sköna moment från varje.

3.1 - [HG] - I djupaste ryd ligger [HG] eller Herrgårn som det egentliga namnet är. Det är inget ställe man i vanlig ordning hänger på då detta ställe är litet, ligger långt bort och dit bara teknologer och utbytesstudenter går. Dock händer det ibland att det styrs sittningar och fester där, vilket gör stället till en klart skönare partyoas. Stället är som sagt litet men innehåller en mängd sköna ytor att sitta och snacka med folk på. De har väldigt billiga priser i baren och är så där lagom sunkigt för att man ska kunna festa loss ordentligt. Jag har haft några av mina roligare kvällar just på [HG]. Den bästa av dom var nog Tackfesten.

Alla som var inblandade i Nollningen (faddrarna, Styret, Players osv.) förtjänade ju givetvis en tackfest. Det betydde ungefär så att alla söps under bordet. På eftersläppet dundrade vi andra in och höjde volymen rejält. Det hände många roliga saker den här kvällen. Många strulade runt, några blev utkastade men det flesta hade bara en sjukt rolig kväll. Eftersom alkoholnivån hos många var högre än väntat är flera konversationer under kvällen smått legendariska. Det pratades med igelkottar, det fyllekäkades efteråt på Donken, och det fanns saker att prata om i veckor efter. Kul! Väldigt Kul!

3.2 - Flamman - Som jag sa är inte Flamman bara ett studentkvarter utan också en kvarterspub som mer känns som en stor härlig hemmafest än en nattklubb. Det ligger visserligen en bit ifrån city men det är ofta värt sin omväg. På fredagar har de stans bästa barpriser där en stor stark går loss för ynka 16 riksdaler. Och med sitt läge nere i en källarlokal ger den lite instängda känslan en perfekt partystämning. Dessutom får man förfesta i kön, tänk om man kunde göra det i Sthlm. Jag har inte direkt någon speciell kväll att minnas härifrån, utan alla kvällar här är väldigt trevliga. Ett ställe som aldrig misslyckas helt enkelt.

3.3 - Platå - Detta mytomspunna Platå. Jag skulle faktiskt ärligt säga att själva stället långt ifrån är det bästa i Linköping, ändå är det här jag hänger allra mest. Varför då? Jo för att det är ekonomernas ställe. Med halva priset i entrén och baren på torsdagar är det givet att sådär i lagom slutet på en pluggvecka lämna böckerna och riva av en kväll på Platå. Man dansar inte här, man partar egentligen inte här. Utan man träffar en massa sköna människor här och därför har man alltid kul här. Jag vet inte om man måste vara ekonom på torsdagpartymode för att förstå storheten. Men Platå sviker aldrig.

3.4 - Nationernas Hus - Störst, Bäst och Fullast skulle jag vilja sammanfatta "NH" med. Det är tack vare köerna utanför som fenomenet mellanfest har uppstått härnere. Man måste helt enkelt avbryta sin förfest, sticka ner till NH vid öppning och fixa stämpel och sen dra vidare till en mellanfest för att slippa förstöra halva kvällen på att köa längs Ågatan.

Väl inne är det oftast full fart. När hela stället är öppet innefattar det två stora dansgolv och en skön barlounge. Prisnivån är något högre men spelar oftast ingen roll. Jag kanske säger att alla ställen här lyckas göra ens kväll roliga men så är det nog bara på dessa studenthak. NH är inget undantag. Dock så är det inte lika "kändistätt" här vilket gör att man lätt kan tappa bort folk i vimlet. Dock är en lördag på NH inget man gnäller över. Man sveper sitt vinglas och ba kör.

Så kommer du hit en torsdag och stannar över helgen gäller Platå på torsdagen, Flamman på fredagen och så avslutar du allt med en fylletur på NH på lördagskvällen. Så ser en studenthelg i Linköping ut. Punkt.

3.5 - Kårallen - Som jag sa har Kårallen mycket att erbjuda. Eftersom det ligger på Campus handlar det mesta om skolan och dess föreningar och kårer. Men ibland görs detta palats om till festlokal. Det sker vi två specifika tillställningar. Det första är på eftermiddagarna på torsdagar och fredagar då Baljan slänger ut sitt kaffe och börjar servera öl i mängder. Jag har spenderat många för-förfester här och det är så där lagom avkopplande efter en lång pluggvecka.

Det andra fallet är Kravaller. Linköpingsstudenternas stora fester. De flesta program har sina egna kravaller som faller in 1-2 gånger i månaden. Man tar då på sig sin overall (Kravall = Krav på Overall) och festar ut natten med många andra studenter. Eftersom det egentligen inte är någon nattklubb eller så är detta speciellt. Men när Kårallen drar på stort, finns det absolut ingenting som slår det i festväg. Jag har visserligen bara varit på en fest här (om man bortser från festerna på Nolle-P som var lite undantag), mycket på grund av att våra overaller varit försenade. Dock gjorde jag kravallpremiär på Luciakraballen (i folkmun Lusseballen) i lördags. Lusseballen är ekonomernas kravall och givetvis en av de största. 1200 pers tar Kårallen in och det blir en bra fest, lita på det.

Jag tog på mig att jobba under dagen på Lusseballen. Det innebar att vi hade en liten vin&sprit-runda för andra programs festerier (varje program har ett gäng festordnare, våra e som ni säkert förstått Players.). Det gick ut på att dom firade bakvänd jul på ett skojigt sätt. De började med tjugondag knut, fortsatte över nyår, mellandagsrea och jul och vid min station avslutades det med Lucia. Deras uppdrag var att framföra ett fint luciagyckel och som tack fick de förtära varsitt glas vin. Jag hade ytterst roligt åt dessa galna festerier som bjöd på skönsång. Kanske då inte riktigt åt Pux (gamla Players) som tackade mig genom att tejpa fast mig med silvertejp runt en stolpe (bildbevis finns på Facebook). Fast å andra sidan var det rätt kul också.

Efter detta tog nattjobbarna över och vi fick tillsammans med spriten som blev över (12 dunkar fulvin, 5 flaskor shotsprit & en säck öl) bege oss till en förfest och supa till oss lite för att sedan gå på Kravallen. Mina minnen efter det är aningen luddiga men jag minns att jag hade det sjukt skoj. Det var en helt galen fest. Soundtrack of our Lives uppträdde och det va verkligen Party, Party, Party. Klart en av de största festkvällarna sen jag kom hit.

3.6 - Irrblosset - Detta är ett annat studentkvarter och här på Kapten Rydén. Det är nästan genomgående alltid här vi styr våra förfester och det har hunnit blivit en klassiker. Har man inte druckit sig berusad i denna lägenhet är man inte en sann G2-Ekonom, den saken är säker. Våra förfester här är alltid spårade. Det finns alltid någon som däckar, alla sjunger konstant, och för mig är det den ultimata förfesten här i byn. Helt enkelt bäst är det.

3.7 - Rydsvägen 110 - En mytomspunnen plats. Här bor några 2:or i två lägenheter bredvid varandra. Nästan varenda helg styrs det efterfest här. Något som måste upplevas för att förstå. Jag har varit där ett par gånger och sällan lämnat missnöjd. Om någon ropar 110:an, då hakar du på, så är det bara.

3.8 - Fulvin - Ja du, jag både hatar dig och älskar dig. Du är så billig att man klarar sig med pengar över på kontot varje månad. Men du är så förrädisk att man blir rädd. Som någon vis man sa. Man blir inte full, man blir dum i huvudet.

För er oinsatta är detta vin du brygger själv hemma i garderoben. Smaken blir inte särskilt god men får du 20 liter alkoholhaltig dryck för under femhundringen så är det oftast värt det. I alla fall tills dagen efter. Det är väldigt intressant att festa med fulvin med i bilden. Det är då och bara då de riktigt sjuka händelserna uppstår. Och är man helt ångestfri efter en kväll med denna dryck, då har du inte ens varit ute. Dock finns det inte mycket mer partyhöjande som då någon plockar fram en dunk fulvin och tåget börjar gå...

Tjingelingelingfultåget går ut i vida världen, den som inte dunken tar får ej följa med på färden..

3.9 - Festboken - The Mansions mest geniala påhitt av många andra. I vår vinkällare/Klädkammare/Bikt lurar nämligen vår allra heligaste skrift: Festboken. När du efter en blöt utekväll kommer hem finns det nämligen ett krav innan du går och lägger dig. Du ska iförd en cowboyhatt kladda ner dina tankar om kvällen i denna bok, och ni som någon gång skrivit sms på fyllan vet ju va det innebär att skriva på fyllan. Dessa inlägg får sedan vila utan att någon, inte ens skribenten själv, får läsa vad som skrivits, föränn uppläsning sker i samband med att CSN trillar in. Gästinlägg är högst välkomna, dock får endast The Mansion Crew ta del av dessa. Vi har hittils bara hunnit haft en uppläsning men jag kan garantera att man gråter av skratt. Så kul är det att läsa.

Vi har nu dessutom kryddat det hela genom att strategiskt lägga en filmkamera bredvid boken så att videoinlägg är ett alternativ. Vi vet att detta kommer ge hela konceptet en ytterliggare dimension. Så är du full, och bara sätter på dig cowboyhatten i anslutning till boken har du fritt fram att ge dina synpunkter om din kväll. Vi i The Mansion, uppskattar detta ordentligt.

3.10 - Åreresan 2011 - Som avslutning vill jag bara säga att detta nog blir 2011 års första stora happening. Efter femton timmars köande för ett tag sedan kom jag över en biljett till ekonomernas årliga skid- partyresa till Åre. Jag är sjukt förväntansfull för det sägs bli någonting extra. Dessutom har jag omtenta på morgonen den dagen vi åker. Snacka om tentafest.
Det var dock allt jag hade att erbjuda den här gången. Nu väntar ett par i festväg lugna veckor där det ska satsas på plugget innan jag vänder hem till Väsby för att fira jul och nyår. Men jag tackar Linkan och alla dess invånare för den här terminen och jag är väldigt glad att det återstår sju minst lika galna halvår.

Puss på er!

PEACE!


Kommentarer
Postat av: Linn

Woow du lever :) låter som du har det bra! KRAAAAM

Postat av: Linn

Woow du lever :) låter som du har det bra! KRAAAAM

2010-12-08 @ 23:00:31
URL: http://imunwritten.blogg.se/
Postat av: Annika

Detta inlagg far mig att langta till studentlivet!

2010-12-13 @ 16:28:36
URL: http://annikas.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback